Dieta lekkostrawna – jadłospis na 7 dni

Dieta lekkostrawna – jadłospis na 7 dni
5 (100%) 1 głosów

Dieta lekkostrawna jak sama nazwa wskazuje składa się z lekkich, nieobciążających żołądka produktów. Jest dietą leczniczą stosowaną w przypadku chorób układu pokarmowego, po zabiegach operacyjnych lub u osób starszych. Głównymi produktami stosowanymi w diecie lekkostrawnej są chude mięsa oraz wędliny, mało tłuste produkty mlecze, ryż, makarony czy pieczywo pszenne. Dieta lekkostrawna musi w całości pokrywać dzienne zapotrzebowanie kaloryczne oraz dostarczyć niezbędnych wartości odżywczych. Podczas przygotowywania potraw rezygnujemy z pieczenia oraz smażenia, stosujemy natomiast metodę gotowania na parze, gotowania w wodzie czy duszenia potraw. Poniżej przedstawiamy tygodniowy jadłospis dla diety lekkostrawnej wraz z przepisami na smaczne i lekkie potrawy.

Dieta lekkostrawna i jadłospis na tydzień

Dzień 1

Śniadanie: dwie kromki pszennego pieczywa z masłem, chudą wędliną oraz ogórkiem zielonym i sałatą
Drugie śniadanie: jabłko
Obiad: gulasz drobiowy z ryżem

Składniki:
pierś z kurczaka, 2 średnie marchewki, 1 średnia pietruszka, ½ łyżeczki mielonego kminku, łyżeczka tymianku, oliwa z oliwek, natka pietruszki, sól, pieprz
Sposób przygotowania:
Kurczaka pokroić w kostkę. Dusić na oliwie z oliwek, podlać wodą. Warzywa obrać ze skórki i pokroić w kostkę. Dodać do mięsa. Dodać przyprawy. Pod koniec gotowania doprawić solą i pieprzem. Ryż przyrządzić zgodnie z przepisem podanym na opakowaniu. Na talerzu udekorować natką pietruszki

Kolacja: dwie kromki pieczywa typu graham, chudy, biały ser, szczypiorek

Dzień 2

Śniadanie: dwie kromki pieczywa pszennego z masłem, jajko na twardo, dwa plastry pomidora.
Drugie śniadanie: jogurt naturalny
Obiad: duszona pierś z indyka (ok. 200g) z marchewką i cukinią oraz oliwą z oliwek
Kolacja: zupa krem z brokuła

Składniki:
½ litra wody, ½ szklanki chudego mleka, brokuł, 1 marchewka, 1 pietruszka, kawałek selera, natka pietruszki, ½ małej cebuli, sól, pieprz
Sposób przygotowania:
Warzywa obrać i pokroić w większą kostkę. Do gotującej się wody dodać warzywa oraz posiekaną natkę pietruszki. Gotować około 25 minut. Gdy warzywa zmiękną, dodać mleko, doprawić do smaku i zblendować.

Dzień 3

Śniadanie: ryż gotowany na mleku z owocami leśnymi
Drugie śniadanie: banan
Obiad: gotowany na parze filet z pstrąga (około 200 g) z marchewką oraz ziemniakami
Kolacja: makaron z sosem z pomidorów, papryki oraz cukinii z bazylią

Składniki:
2 pomidory, papryka czerwona, ½ niewielkiej cukinii, ½ niewielkiej cebuli, świeża bazylia, oliwa z oliwek, sól, pieprz
Sposób przygotowania:
Pomidory obrać ze skórki, pokroić w większą kostkę. Przełożyć na patelnię, dusić na oliwie z oliwek. Paprykę, cukinię oraz cebulę pokroić w drobną kostkę. Dodać do pomidorów. Doprawić solą i pieprzem. Dusić około 20 minut. Makaron ugotować w posolonej wodzie. Przełożyć na talerz, dodać sos. Udekorować świeżą bazylią.

Dzień 4

Śniadanie: Dwie kromki pszennego pieczywa z chudą wędliną, masłem i pomidorem
Drugie śniadanie: koktajl truskawkowy
Obiad: pulpeciki w sosie pomidorowym z ryżem

Składniki:
250 g mielonego mięsa drobiowego, 1 jajko, 1 szklanka wody, przecier pomidorowy, natka pietruszki, sól, pieprz
Sposób przygotowania:
Mięso doprawić do smaku. Dodać jajko oraz natkę pietruszki. Uformować pulpeciki. Zagotować wodę, dodać przecier pomidorowy. Dodać pulpeciki i dusić około 30 minut. Doprawić do smaku.

Kolacja: duszona pierś z kurczaka (około 100 g) ze szpinakiem oraz kaszą jaglaną

Dzień 5

Śniadanie: jajecznica z dwóch jajek ze szczypiorkiem i pomidorem
Drugie śniadanie: szklanka maślanki
Obiad: krem z dyni

Składniki:
dynia (około 500g), 1 marchewka, 1 pietruszka, około 100 ml mleka kokosowego, ziele angielskie, gałka muszkatołowa, oliwa z oliwek, sól, pieprz
Sposób przygotowania:
Dynię pokroić w kostkę, dusić na oliwie z oliwek. Pozostałe warzywa obrać, pokroić w kostkę. Dodać do gotującej się dyni, zalać wodą. Dodać przyprawy, doprawić solą i pieprzem. Gotować około 25 minut. Zalać mlekiem kokosowym i zblendować.

Kolacja: duszona pierś z kurczaka z gotowaną fasolką szparagową

Dzień 6

Śniadanie: omlet z 2 jajek, chudego mleka oraz mąki pszennej z duszonym szpinakiem i pomidorami
Drugie śniadanie: koktajl bananowy
Obiad: kotlety z kalafiora z ziemniakami oraz fasolką szparagową

Składniki:
1 kalafior, 1 jajko, ½ małej cebuli, bułka tarta, oliwa z oliwek, sól, pieprz
Sposób przygotowania:
Kalafiora ugotować z posolonej wodzie. Odcedzić, przełożyć do miski i roznieść za pomocą widelca. Dodać jajko, cebulę duszoną wcześniej na oliwie z oliwek, doprawić solą i pieprzem. Formować kotleciki, obtoczyć w bułce tartej. Smażyć na niewielkiej ilości oliwy z oliwek. Podawać z ziemniakami oraz gotowaną fasolką szparagową.

Kolacja: filet z pstrąga (około 200g) z ziemniakami, gotowaną marchewką i groszkiem oraz świeżym tymiankiem

Dzień 7

Śniadanie: dwie kromki pieczywa pszennego z pastą jajeczną z awokado
Drugie śniadanie: dwie brzoskwinie bez skórki
Obiad: makaron z kurczakiem, pomidorami i ziołami

Składniki:
pierś z kurczaka (około 200 g), ½ małej cebuli, 2 pomidory, oliwa z oliwek, ½ szklanki wody, zioła prowansalskie, sól, pieprz
Sposób przygotowania:
Kurczaka pokroić w kostkę, przełożyć na patelnie, delikatnie poddusić z cebulką na oliwie z oliwek. Pomidory obrać ze skórki, pokroić w kostkę, dodać do kurczaka. Dusić około 25 minut. Doprawić do smaku ziołami, solą i pieprzem.

Kolacja: pierś z kurczaka na parze z gotowaną marchewką, groszkiem i ziołami

Odpowiedz:

Twój email nie zostanie opublikowany.

Atrakcyjna oferta popularnego preparatu na odchudzanie SlimBerry z rabatem już dostępna w Polsce.Sprawdź ofertę SlimBerry
+